Jobba som säljare

Vad gör en säljare?

En säljare jobbar med att sköta och ansvara för hela, eller delar av försäljningen hos ett företag. En säljares uppgift är också att utveckla, attrahera och behålla lönsamma kunder.

Vad kännetecknar en bra säljare?

Som en bra säljare bör du vara bekväm med att ta kontakt med andra människor och vara en bra lyssnare. Detta för att verkligen förstå vad kunden är ute efter och vilka behov denne har. Du bör ha bra kännedom om företagets tjänster eller varor och bör hela tiden följa utvecklingen i branschen. Att studera kundens köpvanor är också ett tips för att alltid ligga steget före.

Olika typer av säljare

Det finns idag flera olika områden inom försäljning. Nedan går vi igenom tre av de vanligaste.

Innesäljare

En innesäljare tar kontakt med kunderna från sitt kontor. Du kan ta emot beställningar och säljer produkter och tjänster över telefon och e-post. En innesäljare kan även jobba med att ge råd, service och ta emot klagomål.

Resande säljare

Som resesäljare, också kallad utesäljare, åker man ut till kunder för att därefter sälja sin produkt eller tjänst. Här handlar det mycket om att lyssna efter kundens behov och sedan försöka hitta lämpliga affärslösningar.

Butikssäljare

En butikssäljare jobbar ofta i arbetslag och har ett gemensamt ansvar för de olika arbetsuppgifterna som krävs. Det är dock väldigt vanligt att en person har hand om ett specifikt område och ser till att allt stämmer och går rätt till. Två viktiga egenskaper du behöver som butikssäljare är servicekänsla och egenskapen att ge kunder en bra upplevelse.